Vanlige spørsmål

Generell informasjon om feie- og tilsynsfaktura 2018

 

  • Hvor mange ganger årlig kommer det faktura?
    Brannvesenet Midt IKS sender ut faktura på feie- og tilsynsavgift en gang hvert år, fortrinnsvis i oktober. Faktura for fritidsboliger ble sendt ut i desember 2017, men de sendes ut samtidig med faktura for boliger nå.
  • Jeg ønsker å betale etter at feieren har vært utført tjenesten
    Kommunestyrene i våre åtte eierkommuner har vedtatt gebyrregulativet. Selvkostprinsippet betyr at gebyrene fra innbyggerne skal dekke kostnadene ved å levere tjenesten. Det ble valgt å fordele denne kostnaden over flere år, for å fordele utgiftene for en enkelte. Så avgiften skal betales hvert år, uavhengig av om feieren har vært på besøk eller ikke dette året.
  • Fakturaen sendt til avdød eier
    På eiendommer der flere hjemmelshavere (eiere) er registrert, velger systemet vilkårlig hvilket navn som blir mottaker av fakturaen. Om det er bestemt som skal ha fakturaen, må vi beskjed om dette.
    I uskiftet bo der avdød står alene som hjemmelshaver, sendes fakturaen til den avdøde eier av eiendommen.
  • Huset er solgt, men fakturaen sendes likevel til tidligere eier
    Avgiftssystemet er knyttet opp mot offentlige eiendomsregister, der alle tinglysinger blir registrert. Det er noen ukers etterslep på disse oppdateringene.
    !! Oppdatering – Feierfaktura!!
    Dessverre har det blitt feil hos en av våre underleverandører og vi får mange henvendelser av tidligere boligeiere som mottar faktura på boliger de ikke eier lengre. 
    Dersom du har mottatt en faktura til en bolig du ikke eier lengre, ber vi deg ta kontakt på vår  e-post: [email protected] 
    eller telefon 464 46000, valg 1 feier, mellom klokken 08.00 og 15.30 på hverdager.
  • Jeg har solgt eiendommen, men fakturaen, ble sendt til min nettbank ‘
    Finnes det en avtale i banken på en eiendom, sendes det automatisk til denne, uavhengig av navn på fakturaen. Den forrige eier må selv si opp sin avtale i nettbanken. Avtalen med banken stopper ikke automatisk ved salg av hus.
  • Jeg har ikke sett feieren på lenge
    Det betales en årlig avgift for tjenestene feiing og tilsyn av fyringsanlegget, der kostnadene for tjenestene er fordelt over flere år. Hyppigheten av feiing er behovsprøvd av feieren, og skal gjennomføres minst en gang hvert 10.år. Hyppigheten er inndelt i kategori 1, høy sotdannelse, som har intervall på 1-2 år og kategori 2, lav sotdannelse som fordeler seg på 4-10 års intervall. Ved tilsyn av fyringsanlegget, kommer vi hjem til deg, for å se om skorstein, ildsted og omkringliggende områder er tilfredsstillende. Tilsynet skal gjennomføres minimum hvert 5.år.
  • Jeg har fått faktura fra feieren, men jobben ble ikke utført
    Der det er varslet om feiing eller tilsyn, men ikke gjennomført på grunn av manglende tilrettelegging av eieren, regnes tjenesten som utført, og fakturering er korrekt.
  • Naboen fikk besøk av feieren, men jeg har ikke mottatt noe varsel om feiing
    Feiing er behovsprøvd, basert på en vurdering av feieren. Det betyr at hyppigheten for feiingen varierer fra skorstein til skorstein. Det betyr at du og naboen ikke nødvendigvis har samme feiefrekvens, siden hyppigheten varierer mellom hvert år til hvert 10.år.
  • Feierfakturan er på vei – Spørsmål om VIPPS/ Digipost/ elektronisk faktura:
    Brannvesenet har endret rutiner for utsending av faktura for å kunne tilby mer elektronisk overføring. Vi sender nå via Vipps og DigiPost i tillegg til eFaktura.Klikk på lenken for å få mer informasjon:
    https://brannmidt.no/elektronisk-overforing-av-fakturaer/

Spesielt for fritidsboliger

  • Er det riktig at alle hytteeiere skal betale det samme?
    Kommunestyrene har vedtatt regulativet. Og i det gjeldende regulativet, er det lik pris for alle fritidsboliger.
  • Fakturaen gjelder en hytte som ikke er min
    Hvis hytta ikke er tinglyst eller har riktig eier registrert i Norske eiendommer, har man utfordringer med å finne riktig fakturamottaker. Ta kontakt med oss, slik at vi sammen kan rette opp dette.
  • I første omgang gjennomføres det tilsyn og feiing på hytter ved veg, eller inntil 10 minutters gange fra veg. Men min hytte ligger mer enn 10 min. unna veien.
    Dersom det ligger en klynge med flere hytter, der det tar mindre enn 10 min å gå til den første hytta, har vi valgt å inkludere andre de nærliggende hyttene. Dersom din hytte ligger alene, langt fra vei, ber vi deg ta kontakt med oss
  • Jeg feier skorsteinen min selv, og trenger ikke å ha besøk av feieren.
    Vi setter pris på at du tar ansvar selv, men lovverket krever at feieren skal være fysisk tilstede på hytta, så informasjon om utførelse av egen feiing, kan ikke erstatte besøket av feieren.
  • Jeg får faktura på feiing og tilsyn av fritidsbolig, men har ikke fått besøk av feieren.
    De som har fått faktura på fritidsboligen, vil få besøk av feieren innen 2020. Dette er en årlig avgift som kommer uavhengig av om når tjenesten utføres.
  • Adressa på hytta som står på fakturaen er ikke korrekt
    Vi har noen hytter som ligger på samme gårds og bruksnummer, men ikke har eget festenummer. Dette kan være grunnen til at eier og adresse ikke er korrekt knyttet opp mot hverandre. Ta kontakt med oss, slik at vi får rettet opp i dette.
  • Kartleggingsskjemaet ble sendt inn, og jeg ga beskjed om når på året besøk passet
    Vi har prøvd å legge opp ruten etter eierens ønsker, men dette er krevende, siden det er mye som skal koordineres. Bl.a. prøver vi å ta flere hytter samtidig, for å minimere kjøringen og derved redusere både miljøutslipp og tidsforbruk. Noe som igjen kan resultere i at hytteeiere får besøk i perioder de ikke bruker hytta.

Dersom du har noen spørsmål eller endringer du ønsker å ta opp med oss, ber vi deg ta kontakt på vår e-post: [email protected] eller telefon 464 46000, valg 1 feier, mellom klokken 08.00 og 15.30 på hverdager.